Hotels in PolandHoteleMotelePensjonatyDomy wczasowePałaceRezydencjeZajazdyZamkiPolish Hotels

Odpoczynek w siodle


Przeczytaj także
"Stajnia Polska" na targach na Służewcu
Agencja PART S.A.
II Forum Inwestycji Turystycznych 2003
I Forum Inwestycji Turystycznych 2001

Polacy coraz bardziej doceniają zdrowy tryb życia. Chcą także aktywnie spędzać wolny czas. Do łask wraca jazda konna. W celu promocji turystyki w siodle Polska Agencja Rozwoju Turystyki opracowała program rozwoju sieci ośrodków jazdy konnej pod nazwą Stajnia Polska.

Do tej pory PART zajmował się głównie doradztwem, opracowywaniem biznesplanów i koncepcji w dziedzinie rozwoju turystyki. W pewnym momencie doszliśmy jednak do wniosku, że najlepszym sposobem doradzania będzie pokazanie, jak uruchomić i poprowadzić taką działalność – mówi Włodzimierz Szczurek, prezes Stajni Polskiej. Głównym celem nowopowstałej spółki ma być działanie na rzecz popularyzacji turystyki jeździeckiej w Polsce i wykreowanie nowej marki na polskim rynku turystycznym.

Największym mankamentem ośrodków jeździeckich w Polsce jest brak wystarczających środków na promocję. Małe stajnie nie mogą przeznaczyć wystarczających kwot na kampanię popularyzującą ten sposób spędzania wolnego czasu. Chcemy wykreować przeświadczenie, że turystyka jeździecka to rozrywka dla każdego, bez względu na wiek, płeć i sprawność fizyczną. Takie przekonanie powinno przełożyć się na wzrost zainteresowania jeździectwem-wyjaśnia prezes Stajni Polskiej.

Jako warunek powodzenia tej operacji uznano wyselekcjonowanie ośrodków, w których oprócz jazdy konnej, będzie można także interesująco spędzić pozostały wolny czas. Człowiek, który jeździ konno nieregularnie, może spędzić w siodle nie więcej niż dwie godziny dziennie. Dłuższa jazda powoduje zmęczenie poszczególnych grup mięśni, co może zniechęcić do tej formy aktywności. Powinna zatem istnieć możliwość zwiedzenia atrakcyjnej okolicy, spędzenia czasu przy ognisku, jazdy na rowerze, skorzystania z pływalni.


Większość ośrodków, które oferują jazdę konną, nie dostrzegają tego problemu i wychodzą z założenia, że możliwość nauki jazdy konnej, czy też organizowanie wyczerpujących kilkudniowych rajdów jest wystarczająco atrakcyjną propozycją. Taka oferta trafia jednak tylko do stosunkowo wąskiej rzeszy pasjonatów – dodaje Włodzimierz Szczurek.

W trosce o klienta

Stajnia Polska ma być siecią współpracujących ze sobą ośrodków jeździeckich, oferujących wysoki standard usług. Zaakcentowana ma być przy tym szczególna opieka nad klientem przez osoby posiadające kwalifikacje instruktorskie (ze względu na brak ogólnopolskich przepisów w tym zakresie przyjęto, że osoba pełniąca funkcję instruktora powinna posiadać uprawnienia „instruktora turystyki jeździeckiej PTTK”).

Przeczytaj także
"Stajnia Polska" na targach na Służewcu
Agencja PART S.A.
II Forum Inwestycji Turystycznych 2003
I Forum Inwestycji Turystycznych 2001

Ośrodki oznaczone logiem i nazwą Stajnia Polska mają być synonimem wysokiego standardu bazy noclegowej. Będą oferowały całodzienne wyżywienie, gwarantowały atrakcyjną okolicę oraz dodatkowe możliwości spędzania wolnego czasu, także dla grup zorganizowanych. Wszystkie ośrodki mają oferować jednolity poziom usług, dlatego powinny posiadać określoną liczbę koni, miejsc noclegowych oraz zbliżony poziom cen za świadczone usługi. Promocja marki „Stajnia Polska” odbywać się będzie poprzez wspólną wizualizację udział w targach i branżowych warsztatach turystycznych, prezentacjach, obecność w mediach oraz poprzez reklamę bezpośrednią w stosunku do firm organizujących szkolenia dla pracowników – wyjaśnia Włodzimierz Szczurek, prezes spółki Stajnia Polska.

Z raportu Instytutu Turystyki wynika, że kierunkiem, w którym powinna się rozwijać branża turystyczna, jest wypoczynek aktywny o odpowiednio wysokim poziomie organizacyjnym (zarówno pod względem zaplecza, jak i obsługi oraz możliwych form aktywności). Można zaobserwować coraz większe zainteresowanie tego typu ofertami, a prognozy wskazują na dalsze ugruntowanie tej tendencji, zarówno w naszym kraju jak i w całej Europie. Światowa Organizacja Turystyki prognozuje odwrót części klientów od transportu lotniczego i zmiany w geografiach podróży. Gdyby prognozy te się spełniły, może to oznaczać wzrost przyjazdów turystów zagranicznych do Polski, ponieważ urlop w naszym kraju nie wiąże się z koniecznością korzystania z transportu lotniczego.

Polska jest krajem o wyjątkowo dobrych warunkach do uprawiania jazdy konnej. Adresatem takich sportów jak skoki na linie, paralotniarstwo, czy spadochroniarstwo jest stosunkowo wąska grupa odbiorców. Są to sporty, które raczej nie nabiorą masowego charakteru. Na drugim biegunie znajduje się turystyka rowerowa, która swą masowością przewyższa jeździectwo, jednak ze względu na powszechną dostępność sprzętu, doskonale odbywa się bez zawodowego „pośrednika”. Jeździectwo natomiast z jednej strony spełnia kryterium łatwej dostępności ze względu na brak ograniczeń zdrowotnych czy kondycyjnych, z drugiej zaś wymusza korzystanie z ośrodków oferujących odpowiednio ułożone zwierzęta i inne zaplecze.

Na aktywny wypoczynek decydują się częściej grupy społeczne o dochodach wyższych niż przeciętne. W obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej rokuje to dobrze. Grupy, które zarabiają mniej, muszą bowiem obecnie do minimum ograniczyć wydatki nie związane bezpośredni z zaspokajaniem podstawowych potrzeb życiowych.

W pierwszym etapie realizacji projektu wytypowano dziesięć ośrodków a standardzie odpowiadającym założeniom przedsięwzięcia. Będą one stanowić bazę i wzorzec dla kolejnych obiektów. Są to ośrodki o bardzo różnym charakterze: od gospodarstwa agroturystycznego o 12 miejscach noclegowych, poprzez przebudowane byłe Państwowe Gospodarstwa Rolne, po barokowy pałac z dobrze wyposażoną salą konferencyjną i 80 miejscami noclegowymi. Lista partnerów będzie rozszerzana tak, aby w każdym regionie geograficznym kraju znalazł się przynajmniej jeden obiekt, współpracujący ze Stajnią Polską. Wydano także informator o położeniu i ofercie partnerów Stajni Polskiej, rozpowszechniany wśród klientów ośrodków podczas imprez targowych.

Ośrodki działające pod patronatem „Stajni Polskiej”:

  • Hotel Pałac Restauracja „Spiż” w Miłkowie
  • Nowina Ecotourist Farm Katarzyna i Jerzy Trawińscy, Henryków
  • Klub Wiejski „Wilczeniec”, Warszawa
  • Ośrodek Jeździecko-Rekreacyjny „Oxer”, Góra Puławska
  • Alex Jarmuła Furioso Western Riding Center, Nowa Jastrzębka
  • Dwór Wola Sękowa Ewa Wójtowicz, Nowotaniec
  • Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „Ekkoland” Łukowe
  • Posiadłość Ziemska Serednica, Ropienka
  • Dom Gościnny „W siodle”, Bircza
  • „Manor House”, Chlewiska k. Szydłowca


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /include/adnet_bbelements_code_scripts.php on line 16