Hotels in PolandHoteleMotelePensjonatyDomy wczasowePa艂aceRezydencjeZajazdyZamkiPolish Hotels

Hotelarze podsumowuj膮 wakacje, niepok贸j dotyczy jesieni


W sierpniu blisko po艂owa hoteli odnotowa艂a 艣redni膮 frekwencj臋 powy偶ej 70 proc. – wynika z najnowszej ankiety bran偶owej Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Blisko 60 proc. hoteli odnotowa艂o 艣rednie ceny wy偶sze ni偶 w sierpniu 2019 r. Jednak panuj膮cy wci膮偶 stan niepewno艣ci co do rozwoju epidemii rodzi rosn膮ce obawy hotelarzy.

Sierpie艅 dla wielu hoteli by艂 kolejnym miesi膮cem dobrych lub bardzo dobrych wyników, pomimo utrzymania limitu 75 proc. dost臋pnych pokoi (do powy偶szych limitów nie zaliczaj膮 si臋 osoby zaszczepione). Sposród obiektów pozamiejskich frekwencj臋 powy偶ej 70 proc. uzyska艂o 2/3 z nich

Jednak w przypadku hoteli biznesowych ob艂o偶enie powy偶ej 70 proc. odnotowa艂o tylko 23 proc. z nich, a najliczniejsz膮 grup臋 (blisko po艂ow臋) stanowi艂y obiekty, które uzyska艂y frekwencj臋 w przedziale 30-60 proc. W grupie hoteli biznesowych ponad 6 proc. pozostawa艂o zamkni臋te.
 

Informacje dotycz膮ce 艣redniej ceny tak偶e wskazuj膮 na dobry miesi膮c. Blisko 60 proc. hoteli odnotowa艂o 艣rednie ceny wy偶sze ni偶 w sierpniu 2019 r., przy czym ponad 30 proc. odnotowa艂o wzrosty o wi臋cej ni偶 10 proc. W przypadku 12 proc. obiektów ceny nie zmieni艂y si臋, a spadek zanotowa艂o 27 proc. hoteli.

Podsumowuj膮c, sierpie艅 to kolejny po lipcu miesi膮c dobrych wyników, z jeszcze mocniej widoczn膮 ró偶nic膮 na korzy艣膰 hoteli pozamiejskich o przewa偶aj膮cej funkcji wypoczynkowej, co wynika z trwaj膮cych wakacji.

IGHP poprosi艂a hotelarzy o porównanie przychodów w czasie wakacji (lipiec, sierpie艅) w stosunku do tego samego okresu sprzed pandemii, czyli do roku 2019, a tak偶e do ubieg艂ego roku.

Porównanie do okresu sprzed dwóch lat jest wyrównane, tzn. dok艂adnie po艂owa hoteli uzyska艂a ni偶sze (lub bez zmian) przychody, a druga po艂owa mia艂a wy偶sze przychody. W cz臋艣ci spadkowej najliczniejsz膮 grup臋 (18 proc.) stanowi艂y hotele ze spadkiem o 30 proc. lub wi臋cej, a w cz臋艣ci wzrostowej odpowiednio najliczniejsza grupa (22 proc.) odnotowa艂a wzrost nie wi臋kszy ni偶 10 proc.

Porównanie do okresu sprzed roku jest ju偶 znacznie bardziej zró偶nicowane i z wyra藕nym wskazaniem na popraw臋 wyników. Zdecydowana wi臋kszo艣膰, bo blisko 3/4 hoteli odnotowa艂o wzrosty, przy czym ka偶da kolejna grupa zakresu wzrostów przewidziana w ankiecie (10 proc., 20 proc., 30 proc. i wi臋cej) stanowi艂a niemal identyczny, 25-proc. udzia艂.

Dane dotycz膮ce przyj臋tych rezerwacji na nast臋pne trzy jesienne miesi膮ce s膮 bardzo zró偶nicowane. O ile wrzesie艅 zapowiada si臋 jeszcze do艣膰 obiecuj膮co, o tyle prognozy dla pa藕dziernika i listopada s膮 ju偶 pesymistyczne. We wrze艣niu po艂owa hoteli wskazuje na ob艂o偶enie powy偶ej 40 proc., w tym 30 proc. obiektów deklaruje stan rezerwacji powy偶ej 50 proc. frekwencji. Zupe艂nie odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku pa藕dziernika, a szczególnie listopada. W tym drugim miesi膮cu po艂owa hoteli posiada艂a rezerwacje na poziomie ni偶szym ni偶 5 proc. ob艂o偶enia, a kolejna 1/3 poni偶ej 20 proc. Wyra藕nie wi臋c jest widoczny brak go艣ci konferencyjnych i ponownie krótkie okienko rezerwacyjne.

Powy偶sze prognozy, a tak偶e zwi臋kszony ostatnimi danymi dotycz膮cymi wska藕nika wzrostu dziennych zaka偶e艅 stan niepewno艣ci co do rozwoju epidemii rodz膮 rosn膮ce obawy hotelarzy wprowadzenia kolejnych ogranicze艅 w funkcjonowaniu hoteli.

艢rednio 36 proc. zapyta艅 o organizacj臋 spotka艅 biznesowych jest odrzucanych przez hotele z powodu utrzymanego limitu organizacji konferencji, tj. 1 osoby na 10 m kw. Relatywnie niedu偶膮 cz臋艣膰 ofert, bo do 20 proc. zapyta艅, zmuszone jest lub b臋dzie odmawia膰 1/3 hoteli. Z drugiej strony, 80 proc. i wi臋cej zapyta艅 odmawia 17 proc. obiektów.

Ponad 1/3 ankietowanych hoteli (35 proc.) uzna艂a, 偶e Polski Bon Turystyczny stworzy艂 dodatkowy, odczuwalny popyt w czasie wakacji. W grupie hoteli biznesowych odsetek ten by艂 oczywi艣cie mniejszy i wyniós艂 23 proc. Z kolei w obiektach obs艂uguj膮cych go艣ci z segmentu wypoczynkowego by艂o to 37 proc. hoteli, czyli niewiele wi臋cej ni偶 w ca艂ej grupie uczestnicz膮cych w ankiecie.

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 6-13 wrze艣nia wzi臋艂o udzia艂 181 hoteli ze wszystkich województw. 64 proc. po艂o偶onych w miastach. 26 proc. to obiekty sieciowe. 63 proc. hoteli ma mniej ni偶 100 pokoi, a 艣rednia wielko艣膰 obiektu wynios艂a 87 pokoi. Hotele, w których przewa偶a ruch biznesowy, stanowi艂y 37 proc., 艂膮cz膮ce segment biznesowy z turystycznym 38 proc., a specjalizuj膮ce si臋 w turystyce wypoczynkowej 25 proc.

Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawarto艣ci strony lub jej cz臋艣ci bez zgody w艂a艣ciciela portalu jest zabronione.


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /include/adnet_bbelements_code_scripts.php on line 16